اطلاعیه دفاع دکترا
جلسه دفاعیه رساله دکتری خانم فهیمه نوحی در دانشکده مهندسی مکانیک دانشگاه سمنان برگزار گردید.
جلسه دفاعیه دکتری خانم فهیمه نوحی دانشجوی دکتری رشته مهندسی مکانیک گرایش سیستمهای دینامیکی خودرو تحت عنوان " بررسی رفتار دینامیکی سیستم ترمز دیسکی خودرو با در نظر گرفتن عدم قطعیت در پارامترها" در روز چهارشنبه مورخ 18/07/1403 ساعت 10 در دانشکده مهندسی مکانیک دانشگاه سمنان برگزار گردید.
این رساله تحت راهنمایی آقایان دکتر امین نیکوبین و دکتر حسن جلالی و همچنین مشاوره آقای دکتر محمدرضا آشوری انجام شده است و توسط داوران محترم آقای دکتر کوروش خورشیدی (داور خارجی) و آقایان دکتر محمد مهدی خطیبی و دکتر محمد حسین خالصی (داوران داخلی) مورد ارزیابی قرار گرفته است.
چکیده :
سیستم ترمز عضو حیاتی هر وسیله نقلیهای است که ایمنی و کنترل را در حین رانندگی تضمین میکند. پایداری ترمز دیسکی، درک و بهینه سازی ناحیه تماس بین دیسک و لنت برای بهبود عملکرد ترمز و جلوگیری از مشکلاتی مانند صدای جیغ ترمز بسیار مهم است. چندین منبع عدم قطعیت در سیستم ترمز وجود دارد که میتواند حذف کامل مشکلاتی مانند جیغ زدن را دشوار کند. در این رساله سعی شده است یک مدل دقیق از سیستم ترمز، به ویژه ناحیه تماس بین دیسک و لنتها ایجاد گردد. از این مدل برای بررسی اثرات افزایش فشار ترمز و تغییر سطح تماس استفاده میشود و با استفاده از عدم قطعیتهای موجود در فرکانسهای طبیعی، به شناسائی پارامترهای مجهول مدل پرداخته شده است. نتایج نشان می دهد که با افزایش فشار ترمز، پاسخ های دینامیکی سازه و همچنین سفتی تماس افزایش می یابد. افزایش بیشتر فشار ترمز تاثیر زیادی بر سفتی تماس نخواهد داشت و ناحیه تماس مانند یک تکیه گاه جدید میشود. همچنین یک مدل دینامیکی ساده شده برای بررسی کاملتر عدم قطعیتهای موجود در سیستم ارائه شده است. توزیعات آماری حاصل شده برای پارامترهای شناسائی شده اکثرا شبه نرمال میباشد. محاسبه توزیعات پارامترهای شناسائی شده در اثر عدم قطعیتهای موجود در سازه، به داشتن مدل دقیقتری از سیستم که اثرات عدم قطعیتها را نیز در نظر میگیرد منجر خواهد شد. در نهایت هر دو مدل شبیه سازی با حداکثر خطای فرکانسی 1/7 درصد و مدل دینامیکی ساده ارائه شده با حداکثرخطای فرکانسی 3/9 درصد نماینده خوبی از سیستم ترمز واقعی بوده که توانایی ارائه مجدد پاسخ های دینامیکی مدل را دارد.
:Abstract
The brake system is a critical component of any vehicle, ensuring safety and control while driving. Disc brake stability, understanding and optimizing the contact area between the disc and the pad is crucial for improving braking performance and preventing issues like brake squeal. There are several sources of uncertainty in a braking system, which can make it difficult to completely eliminate problems like squealing. In this thesis, an accurate model of the brake system, especially the contact area between the disc and the pads, has been created. This model is used to investigate the effects of increasing brake pressure and changing the contact surface, and by using the uncertainties in the natural frequencies, the unknown parameters of the contact elements have been identified and a distribution has been obtained for each unknown parameter of the contact element. The results showed that by increasing the brake pressure, the dynamic responses of the structure as well as the contact stiffness increase. A further increase in brake pressure will not affect contact stiffness much, and the contact area will become like a new support. The statistical distributions obtained for the identified parameters are mostly pseudo-normal. Calculating the distributions of identified parameters due to the uncertainties in the structure will lead to having a more accurate model of the system that also considers the effects of uncertainties. Finally, both the simulation model with the maximum frequency error of 1.7% and the presented simple dynamic model with the maximum frequency error of 9.3% are a good representative of the real brake system, which has the ability to reproduce the dynamic responses of the model
این رساله با درجه عالی مورد پذیرش هیات داوران قرار گرفت و تاکنون یک مقاله ISI و یک مقاله علمی پژوهشی از نتایج این تحقیق استخراج و منتشر شده است.
نظر دهید